Open top menu
Monday, May 4, 2015

Assalamualaikum...selamat petang

Moga hari ini lebih baik dari hari yang semalam dan saya lebih istiqamah untuk menulis dari hati setiap hari.

Apakah tanda - tanda amaran bahawa bayi saya tidak mendapat susu secukupnya?

  • Bayi tidak dapat berat lahirnya atau tambah berat selepas 2 minggu kelahiran.
  • Payu dara tidak berasa lembut selepas penyusuan.
  • Bayi selalu meragam atau sering letih.
  • Pipi bayi lekung atau membuat bunyi berdecit semasa menyusu.( Ini adalah tanda bayi tidak menghisap dengan betul dan perlu dapatkan bantuan dan nasihat pakar perunding penyusuan untuk pastikan anda menggunakan teknik yang betul.)
  • Selepas hari kelima kelahiran, anda tidak menyalin lampin bayi anda sebanyak enam hingga lapan kali dalam masa 24 jam.
  • Bayi tidak membuang air besar sekurang-kurangnya sekali sehari atau najisnya masih berwarna gelap lima hari atau lebih selepas kelahiran.
  • Bayi anda semakin berwarna kekuningan, bukannya semakin kurang, selepas minggu pertama.
  • Muka bayi tidak berisi dalam masa tiga minggu.
  • Kulit bayi tetap berkerut selepas minggu pertama.

Jika anda risau mengenai sebarang tanda-tanda berikut, hubungi doktor atau ahli pediatrik keluarga anda.

Saya tahu bila saya menyusukan bayi secukupnya apabila :

  1. Bayi melekap pada buah dada dengan baik dan menyusu apabila lapar;
  2. Penyusuan adalah selesa dan tidak menyakitkan;
Bayi akan menukar ritmanya semasa menghisap dan berhenti seketika semasa penyusuan, mula menyusu tanpa berhenti dan melepaskan hisapan secara spontan apabila sudah kenyang.


Jika bayi menunjukkan tanda-tanda berikut, anda menyusukannya dengan secukupnya. Salah satu perkara yang paling sukar semasa memulakan penyusuan ialah untuk rasa yakin bila menyusu, bayi kita dapat secukupnya susu badan.InsyaAllah bila emosi ibu jaga dengan baik, sentiasa istighfar dan berdoa pada Allah untuk murahkan rezeki susu badan kita pasti Allah permudahkan. Kejadian kaum hawa yang Allah ciptakan sungguh unik....Subhanallah! Allahuakbar!

Saya pun dah berniat nak menyusukan anak syurga yang keempat ini secara eksklusif selama 2 tahun setengah...insyaAllah! Alhamdulillah sejak amal set menyusu pro shaklee susu badan saya lebih pekat dan banyak.Rezeki dariNya..ikhtiar diri sendiri untuk berikan yang terbaik.Bukan sahaja susu badan banyak, badan saya pun lebih cergas dan kurang letih.Kulit muka pun dah tak kusam. Kalau sebelum amal set ni, memang badan saya cepat letih, kulit muka usah dikatalah memang lemau tak bermaya.Saya akan teruskan amal set menyusu pro ini secara konsisten.


InsyaAllah anda pun boleh menyusu bayi anda dengan berjaya!
  
Ingin mendapatkan suplimen terbaik untuk anda dan keluarga?

Ingin mendapatkan suplimen semulajadi dengan harga yang ISTIMEWA?

Ingin menjana pendapatan 4 angka ke 6 angka hanya dari rumah?

Boleh hubungi nombor di bawah untuk saya bantu anda mengubah hidup anda…



Salam Sayang,
Senior Supervisor To Be 2015
Nadia Muba 
017-9090295




 
Different Themes
Nadia Hanim Menulis

Saya Nadia Hanim bt Mohamad pengedar sah SHAKLEE anda no. ID 1095456. Jom CANTIK dan SIHAT bersama Shaklee (Selamat Mesra Alam dan Berkesan) bukan hanya sekadar MENJUAL SUPPLEMENT SHAKLEE tetapi berkongsi ilmu mengenai KEBAIKAN SUPPLEMENT SEMULAJADI.

0 comments

Popular Posts